WebQuest
Základní
škola - výtvarná výchova
Ve třídě máte vzorovou
mapu světa. Tuto mapu světa si pomyslně rozdělte na 6
stejných dílů dvěma svislými čarami a jednou čarou
vodorovnou. Tím získáte zeměpisnou oblast vhodnou
ke zpracování úkolu. Smyslem je, aby každý
díl mapy zahrnoval přibližně 1/6 z celkového
území, které je na mapě
znázorněné.
Poté si formou
losování rozdělte do dvojic jednotlivé
části mapy světa, které budete zaznamenávat do
své mapy. Není vyloučeno, že stejnou část mapy může vypracovávat více jak jedna
dvojice, pokud jsou již všechny země z uvedených
zeměpisných oblastí rozděleny mezi vaše
spolužáky.
Od této chvíle budete pracovat na své
vylosované části (tj. 1/6 velikosti) světové mapy.
Ve dvojicích si rozdělte první dvě činnosti, ostatní již budete dělat spolu:
1. Vypátrání
informací
Vypátrejte informace,
které
souvisí s tématem
ekologické stopy. Na vypátrání
informací
máš 15 minut. Vezmi pracovní list a
zapiš,
co
znamená pojem ekologická stopa, jak se
značí a
vyjadřuje. Zjisti žebříček zemí a jejich
náročnosti na životní prostředí, takto
získané informace zapiš do
pracovního
listu. Cílem hledání je
získat přehled
o co největším množství
zemí a jejich
ekologické stopě na životní prostředí.
2. Příprava
materiálu
V době 15 minut, kdy spolužák
pátrá po potřebných informacích si postupně si připrav:
- nůžky,
- lepidlo,
- bílý papír
formátu A3,
- barevné kreslící
papíry formátu A4,
- kreslící potřeby,
- psací potřeby.
Pro kontrolu bude k
dispozici všem žákům
nástěnná mapa světa, která bude
vyobrazovat
jednotlivé kontinenty a státy, včetně jejich
celých názvů a přesného
umístění.
3.
Zpracování informací
Po
skončení všech
přípravných
prací a vyhledání
potřebných
informací, proveďte seřazení všech
zemí
sestupně podle velikosti jejich ekologické stopy a
zapište tyto země na
zvláštní papír. Zvažte, kde a jak vhodně umístit barvu,
která bude
znamenat podle odstínu velikost ekologické
zátěže
(stopě). Na splnění tohoto úkolu máte
15 minut.
4. Vytvoření
ekologické mapy
Z barevných
papírů vytvořte co
největší počet odstínů jedné barvy.
Odstíny barvy budou
představovat velikost ekologické zátěže.
Promyslete si, jak
pomocí kreslících potřeb a
barevných
papírů vytvoříte co největší
množství
odstínů této barvy, které poslouží k
pokrytí celé stupnice
ekologické stopy. Dohodněte se se všemi svými
spolužáky tak, aby všichni využívali stejný
odstín barvy ke stejné míře zátěže v
různých částech světa. Sjednejte si, kdo vytvoří
na své mapě barevnou legendu ekologické náročnosti
pro celosvětovou mapu tak, aby na každé 1/6 mapy nebyla samostatná barevná legenda. Toto je úkol pouze pro vybranou dvojici.
Vytvořte svou barevnou mapu, která bude vyobrazovat
jednotlivé země a státy v závislosti na jejich
ekologické stopě. Jednotlivé země nakreslete
podle jejich
skutečného tvaru na barevné papíry a
poté
pečlivě danou zemi podle jejího obrysu
vystřihněte.
Každá země musí mít jinou barvu, v závislosti na míře její ekologické stopy.
Proveďte
označení této země a na
zvláštní
papír napište její jméno.
Po dokončení vyobrazení všech
zemí o nichž
je vám známa velikost jejich ekologické stopy,
nalepte všechny
země na papír A3 podle jejich skutečného
umístění. Vzorem může být opět
nástěnná
mapa světa.
Zvýrazněte Českou republiku a veďte její
ekologickou stopu, pokud spadá do vaší části mapy.
Úkol pro vybranou dvojici - Vytvořte a na vhodné místo
vaší mapy
světa umístěte legendu, která bude
uvádět
ekologickou stopu jednotlivých zemí.
Na ekologické mapě vhodně vyjádřete, co
znamená ekologická stopa.
Na splnění této části úkolu
máte 45 minut.
5. Představení
a hodnocení
V
závěrečných 15
minutách si provedeme představení
vytvořené mapy a
její vyhodnocení. Mapa s
nejlepší
věrohodností bude obsahovat odstíny
barvy v závislosti na velikosti
ekologické
zátěže.
Nejlépe zpracované části ekologické mapy
budou složeny do jedné velké mapy světa,
která bude tvořena 6 díly od nejlépe
vyhodnocených autorů. Tato mapa světa bude umístěna na
nástěnce v naší třídě.