WebQuest

Ve třídě máte vzorovou mapu světa. Tuto mapu světa si pomyslně rozdělte na 6 stejných dílů dvěma svislými čarami a jednou čarou vodorovnou. Tím získáte zeměpisnou oblast vhodnou ke zpracování úkolu. Smyslem je, aby každý díl mapy zahrnoval přibližně 1/6 z celkového území, které je na mapě znázorněné.       

Poté si formou losování rozdělte do dvojic jednotlivé části mapy světa, které budete zaznamenávat do své mapy.  Není vyloučeno, že stejnou část mapy může vypracovávat více jak jedna dvojice, pokud jsou již všechny země z uvedených zeměpisných oblastí rozděleny mezi vaše spolužáky.

Od této chvíle budete pracovat na své vylosované části (tj. 1/6 velikosti) světové mapy.

Ve dvojicích si rozdělte první dvě činnosti, ostatní již budete dělat spolu:

1. Vypátrání informací

Vypátrejte informace, které souvisí s tématem ekologické stopy. Na vypátrání informací máš 15 minut. Vezmi pracovní list a zapiš, co znamená pojem ekologická stopa, jak se značí a vyjadřuje. Zjisti žebříček zemí a jejich náročnosti na životní prostředí, takto získané informace zapiš do pracovního listu. Cílem hledání je získat přehled o co největším množství zemí a jejich ekologické stopě na životní prostředí.

2. Příprava materiálu

V době 15 minut, kdy spolužák pátrá po potřebných informacích si postupně si připrav:
  • nůžky, 
  • lepidlo, 
  • bílý papír formátu A3,
  • barevné kreslící papíry formátu A4, 
  • kreslící potřeby, 
  • psací potřeby.
Pro kontrolu bude k dispozici všem žákům nástěnná mapa světa, která bude vyobrazovat jednotlivé kontinenty a státy, včetně jejich celých názvů a přesného umístění.  

3. Zpracování informací

Po skončení všech přípravných prací a vyhledání potřebných informací, proveďte seřazení všech zemí sestupně podle velikosti jejich ekologické stopy a zapište tyto země na zvláštní papír. Zvažte, kde a jak vhodně umístit barvu, která bude znamenat podle odstínu velikost ekologické zátěže (stopě). Na splnění tohoto úkolu máte 15 minut.

4. Vytvoření ekologické mapy

Z barevných papírů vytvořte co největší počet odstínů jedné barvy. Odstíny barvy budou představovat velikost ekologické zátěže. Promyslete si, jak pomocí kreslících potřeb a barevných papírů vytvoříte co největší množství odstínů této barvy, které poslouží k pokrytí celé stupnice ekologické stopy. Dohodněte se se všemi svými spolužáky tak, aby všichni využívali stejný odstín barvy ke stejné míře zátěže v různých částech světa. Sjednejte si, kdo vytvoří na své mapě barevnou legendu ekologické náročnosti pro celosvětovou mapu tak, aby na každé 1/6 mapy nebyla samostatná barevná legenda. Toto je úkol pouze pro vybranou dvojici.    

Vytvořte svou barevnou mapu, která bude vyobrazovat jednotlivé země a státy v závislosti na jejich ekologické stopě. Jednotlivé země nakreslete podle jejich skutečného tvaru na barevné papíry a poté pečlivě danou zemi podle jejího obrysu vystřihněte. Každá země musí mít jinou barvu, v závislosti na míře její ekologické stopy. Proveďte označení této země a na zvláštní papír napište její jméno.

Po dokončení vyobrazení všech zemí o nichž je vám známa velikost jejich ekologické stopy, nalepte všechny země na papír A3 podle jejich skutečného umístění. Vzorem může být opět nástěnná mapa světa.

Zvýrazněte Českou republiku a veďte její ekologickou stopu, pokud spadá do vaší části mapy.

Úkol pro vybranou dvojici - Vytvořte a na vhodné místo vaší mapy světa umístěte legendu, která bude uvádět ekologickou stopu jednotlivých zemí.

Na ekologické mapě vhodně vyjádřete, co znamená ekologická stopa. 

Na splnění této části úkolu máte 45 minut.

5. Představení a hodnocení

V závěrečných 15 minutách si provedeme představení vytvořené mapy a její vyhodnocení. Mapa s nejlepší věrohodností bude obsahovat odstíny barvy v závislosti na velikosti ekologické zátěže.

Nejlépe zpracované části ekologické mapy budou složeny do jedné velké mapy světa, která bude tvořena 6 díly od nejlépe vyhodnocených autorů. Tato mapa světa bude umístěna na nástěnce v naší třídě.