Návrhový systém plošných spojů Eagle
Tvorba nového knihovního prvku
 Tisk

Návrhový systém plošných spojů Eagle


Pro úspěšné vytvoření nové součástky v programu Eagle je nutné splnění určitého programového postupu, který bude uveden na konkrétním příkladu níže.


Tvorba nové součástky - rezistor


Tvorba nové součástky je v případě rezistoru složena ze tří částí.



1.      Vytvoření symbolu schématické značky, modul SYMBOL.


2.      Definování pouzdra nového prvku, modul PACKAGE.


3.      Kompletace schématické značky a pouzdra v modulu DEVICE.



Návod na vytvoření nového prvku v knihovně Eagle


a) Otevřít knihovnu prvků File - New - Library - uložit příkazem File - Save as,

b) Nastavit mřížku příkazem View -   Grid - na Units: mil, Size 100,

c) Tvorba schématické značky Symbol: zvolit Symbol - Edit - zvolit Sym a nazveme skupinu součástek jménem.


Zobrazeno prostředí s rastrem.


Tvorba schématické značky Symbol - část první


d) Kontrola mřížky: View - Grid - nutno nastavit na 100 mil. Začínáme kreslením Pinů - vypnout popis Pinu v roletové liště s příkazem Off , provedeme nastavení minimální délky vývodu pinu tlačítkem Point,

e) V roletovém okně Direction zvolíme typ vývodu Pas (pasivní) a umístíme vývody (piny) do polohy (-200, 0) a (200,0),

f) Zvolíme výběr Wire, přepnout hladinu do úrovně 94, kreslení obrysů. View - Grid - nutno nastavit na 10 mil z důvodu jemnějšího rastru. Z důvodu silnějšího obrysu Width - nutno nastavit do úrovně 16. Nakreslit obrys součástky (obdélník) s počátkem v bodě (-120, 50), pokračujeme (-120, -50), (120, -50), (120, 50) a obdélník ukončíme opětv bodě (-120, 50),

g) Propojení součástky a středu (zeleného) vývodu provedeme čarou Width 6,

h) Dalším krokem provedeme očíslování vývodů: tlačítkem R2 (Name), a přejmenujeme (dvojím kliknutím) levý a pravý pin součástky číslem 1 a 2,

i) Jméno a hodnota součástky: tlačítkem T (Text) napíšeme ,, >NAME “ a provedeme pojmenování součástky. Tlačítkem T (Text) napíšeme „>VALUE“ a hodnotu vložíme do součástky. Vždy provedeme přepnutí do příslušné hladiny: NAME - hladina 95, VALUE - hladina 96. Vždy je doporučeno dodržovat výše uvedený postup.


Schématická značka rezistoru - náhled


Tvorba pouzdra nové součástky Package - část druhá


a) Tvorba pouzdra součástky: tlačítko Package, otevře okno edit: volíme tlač. Pac a v okně New název R10,

b) Provedeme nastavení View - Grid na hodnotu 50 mil,

c) V roletovém okně Diametr volíme hodnotu 86,

d) Okno Drill nabízí volbu průměru vrtaného otvoru. Nutno dodržovat poměr plocha - otvor. Volíme otvor 32,

e) Tlačítkem Pad umístí potřebný počet pájecích plošek na pracovní plochu. (Možnost výběru až 5 druhů pájecích plošek.) (-200, 0), (200, 0),

f)   Kliknutím na ikonu R2 (Name) přejmenujeme jednotlivé vývody R. Levý vývod volíme 1, pravý vývod volíme 2,

g) Zvolíme výběr Wire, obrys součástky - volíme vrstvu 21 - tPlace, tlačítko Wire - tloušťka čáry a Grid volíme 10 mil. Nakreslíme obrys součásty s počáteční souřadnicí (-150, -50) a pokračujeme dle skutečného tvaru a velikosti pouzdra součástky. (Vodítkem nám může být nákres viz. níže),

h) Tlačítkem Wire dokreslit spoj mezi pouzdrem součástky a pájecí ploškou,

i) Tlačítkem T (Text) volíme označení součástky na vrstvě 25t Name: „>NAME


Tímto je dokončeno pouzdro.

Změny uložíme tlačítkem Save.


Pouzdro rezistoru - náhled


Kompletace schématické značky a pouzdra nové součástky Device - část třetí


a) Výběr Device: zobrazeno okno Edit, volit tlačítko Dev, zadat jméno součástky (RH 1),

b) Výběr ikony Add, následně vybereme prvek SYMBOL - RH,

c) Kurzorem umístíme součástku na plochu,

d) Volit tlačítko New - OK,

e) Volit tlačítko Connect a přiřadit vývody symbol - pinům pouzdra - OK,


Tímto je dokončena kompletace nového knihovního prvku.

Změny uložíme tlačítkem Save.


Kompletace nové součástky - náhled


Posledním nezbytným krokem pro úspěšné dokončení celého procesu tvorby nové součástky je aktualizace stávající knihovny pomocí tlačítka Use a doplnění nového knihovního prvku do aktivních součástek.


Tvorba tvorba nové součástky (nového rezistoru) v animaci "krok za krokem"


V následující animaci si rovněž ukážeme tvorbu nového knihovního prvku - rezistoru. Tvorba jednoduchého rezistoru je zvolena záměrně z důvodu lepší přehlednosti a nižší technologické náročnosti. Také v tomto případě je zde řada jednotlivých kroků doplněna malým písemným komentářem.


Animace tvorby nového knihovního prvku - rezistoru, krok za krokem