Ventily

Ventily jsou zařízení, která slouží k ovládání stlačeného vzduchu. V praxi se setkáváme nejen s názvem ventil, ale někdy je používán výraz pneumatický rozvaděč.

Ventily můžeme v samotném začátku rozdělit na tři základní oblasti. Podle vzájemné kombinace těchto oblastí se následně mění vlastnosti ventilů a tedy i jejich praktické použití.

Základní rozdělení ventilů:

  è  podle toho, jaké pneumatické komponenty jsme schopni ovládat.

  è  možností ovládání:

Rozdělení ventilů dle schopnosti ovládat pneumatické komponenty

Základní požadavky na schopnost ovládat ventilem stlačený vzduch jsou v souvislosti s ovládáním především pneumotorů

·      jednočinných

·      dvoučinných

Dalším požadavkem po ventilech je otevírání a uzavírání přívodu stlačeného vzduchu do zařízení. Ventily je dále možno použít i na mnoho jiných aplikací.

V souvislosti s použitím ventilů v pneumatických obvodech, je rozdělujeme podle počtu vývodů, vůči počtu funkčních stavů. To znamená, že sečteme všechny vstupy a výstupy. Další informací je počet funkčních stavů. Nejčastěji jsou dva, ale je možno, aby jich bylo i více. Podle uvedeného rozdělení označujeme ventily dvěma čísly s lomítkem. Základními druhy používaných ventilů jsou: 3/2

 


 

Ventily 5/2

 

 

 

Ventilové terminály 1 - FESTO

Ventilové terminály 2 - FESTO

Dále se setkáváme s ventily:

·      dvoupolohovými: 2/2, 4/2

·      třípolohovými: 3/3, 4/3, 5/3

·      výjimečně se však setkáváme s ventily více jak třípolohovými

Příkladem použití ventilu 3/2 je především ovládání jednočinného pneumotoru:

Funkce ventilu, bez ohledu na jeho způsob ovládání, spočívá v ovládání jednočinného pneumototru. Pro vyjetí pneumotoru požadujeme zavedení stlačeného vzduchu do prostoru za píst. K tomu slouží průduch mezi vstupy 1 a 2. Stlačený vzduch proudí tímto průduchem do prostoru za píst, který je silou stlačeného vzduchu vytlačován. Pokud požaduje návrat pneumotoru, je nutné přívod stlačeného vzduchu uzavřít. To ovšem nestačí. Stlačený vzduch v prostoru za pístem by zamezil návratu pístu. Tento prostor je nutné odvzdušnit. K tomuto účelu slouží druhý průduch označovaný 2-3. Tím dojde k vypuštění stlačeného vzduchu z prostoru za pístem. Vratná pružina tak není stlačována vzduchem a může zasunout píst do výchozí polohy.

Ventil 3/2 je také možné použít jako hlavní uzávěr stlačeného vzduchu. V poloze 1-2 je soustava připojena na zdroj stačeného vzduchu. Přesunutím ventilu do polohy 2-3 dojde k odpojení zdroje a odvzdušnění napájeného zařízení.

 

 

 

Další poměrně často používaný ventil je 5/2. Využíváme ho zpravidla pro ovládání dvoučinného pneumotoru Obr.8.1.9. Z obrázku je patrné použití vždy dvou průduchů v každé poloze.

Funkce ventilu 5/2 odpovídá potřebám dvoučinného pneumotoru. Pokud má pneumotor vyjíždět, nestačí pouze působit stlačeným vzduchem do prostoru za píst přes průduch 1-4. Vzduch v prostoru před pístem odchází přes průduch 2-3 volně do prostoru.

V opačném případě je píst zatlačován působením vzduchu přes průduch 1-2 a v prostoru za pístem je vzduch vytlačován průduchem 4-5. Ventil 5/2 má tedy dva základní funkční stavy a v každém funkčním stavu jsou vždy otevřeny dva průduchy: 1 – 2, 4 – 5 a 1 – 4, 2 – 3.

 

Funkce ventilu - FESTO

Poznámka:

Tlumič hluku.
Toto zařízení se používá na výstupech ventilů, odkud dochází k odfukování spotřebovaného vzduchu do prostoru. Vystupující vzduch je dost často odfukován velkou rychlostí a jeho náhlé uvolnění do prostoru způsobí expanzi, která je doprovázena silným zvukovým efektem.

.

Rozdělení ventilů dle způsobu ovládání

Další způsob rozdělení ventilů je podle druhu použitého signálu a jeho použití.

Rozdělení ventilů podle použitého ovládacího signálu:

       è   mechanické ovládání

·      manuální

·      pneumatické

       è   elektrické ovládání

·      elektromagnetické

·      elektropneumatické

Mechanicky ovládané ventily

Ventily je možné ovládat různými způsoby, které jsou založené na základě mechaniky. Jedná se především o ventily ovládané ručně. Nejčastější způsob ovládání je tlačítko a páka.

 

 

K ovládání ventilů je také možno použít pneumatický signál. S tímto způsobem se nesetkáváme v elektropneumatice, ale v pneumatice.U takto ovládaných ventilů rozeznáváme dva základní principy ovládání:

·      monostabilní                       ·      bistabilní


Monostabilní ventil je ovládán jednostranně pneumatickým signálem s návratem do základní polohy. Ovládání spočívá v přivedení pneumatického signálu a k přesunu ventilu do aktivní polohy. V této poloze se ventil nachází pouze do doby, dokud je na ovládacím vstupu pneumatický signál. Pokud ovládací signál odpojíme, dojde pomocí vratné pružiny ve ventilu k jeho návratu do základní polohy.

Bistabilní ventil je ovládán oboustranně pneumatickým signálem. Ovládání spočívá v přivedení signálu na ovládací vstupy. Potřebujeme-li přesunout ventil do aktivní polohy, přivedeme na určený vstup signál v podobě stlačeného vzduchu. Dojde k přesunu ventilu. Tento signál odpojíme, ale ventil setrvá ve své aktivní poloze. Pokud potřebujeme přesunout ventil zpět do základní polohy, musíme použít opačný ovládací vstup, do kterého zavedeme signál. Tím se ventil přesune a ovládací signál může být odpojen. Ventilům s tímto způsobem ovládání někdy říkáme paměťové.

 

 

 

Elektricky ovládané ventily

Elektricky ovládané ventily dělíme podle principu ovládání na:

·           monostabilní

·           bistabilní

Podle vnitřního uspořádání ovládacího systému na:

·           elektromagnetické

·           elektropneumatické

 

Konstrukce ventilů

Konstrukce je závislá na výrobci jaké provedení ventilu zvolí. Asi nejběžnější provedení spočívá v hliníkovém kvádru (na obrázku je použit funkční průřez ventilem 3/2), do něhož jsou vyvrtány příslušné otvory kolmo k šoupěti. Pohybem šoupěte do stran dochází k přepínání mezi jednotlivými otvory a tedy ke změně proudění stlačeného vzduchu. Na šoupěti se nachází zúžená část a ta se na znázorněném obrázku nachází v poloze 3-2. Zpravidla v této poloze pak vzduch ze zařízení proudí skrz otvor 2 a následně 3 do okolí.

Elektromagnetický ventil – jde o způsob, jakým je přenesen pohyb z elektrické cívky na šoupě ventilu. Nejlépe je tento způsob patrný z obrázku. Zde vidíme přímé spojení mezi šoupětem a jádrem cívky. Po připojení elektrického napětím, vzniká na cívce elektromagnetické pole, které vtahuje kovové jádro. Pohybem jádra dochází i k pohybu šoupěte, tedy k přesunu zúžené části šoupěte a propojení potřebných průduchů. Na obrázku je znázorněno provedení 3/2 ventilu, ve variantě monostabilní. Opačný pohyb šoupěte je realizován vratnou pružinou. Děje se tak po odpojení napětí z ovládací cívky.

Provedení elektromagnetického bistabilního ventilu je na obrázku. Způsob posunu šoupěte pomocí elektrické cívky je stejný jako v předcházející variantě. Opačný pohyb šoupěte není realizován vratnou pružinou, ale také ovládacím systémem s další elektrickou cívkou.

Výhody elektromagnetických ventilů:                                                      Nevýhody elektromagnetických ventilů:


 

ü  jednoduchá konstrukce                                                                  ü  problematické ovládání velkých tlaků

ü  velká spolehlivost                                                                           ü  problematické ovládání velkých průtoků

ü  dlouhá životnost

ü  schopnost ovládání nízkých hodnot tlaků

ü  možnost ovládání vakua

ü  malá velikost

ü  nízká cena

Shrneme-li vlastnosti elektromagnetických ventilů, i přes své výhody a minimum nevýhod se s nimi setkáváme v elektropneumatice minimálně. Daleko větší zastoupení mají ventily elektropneumatické. U elektromagnetických ventilů jde především o problematiku s ovládáním větších tlaků v souvislosti s většími průtoky. Se vzrůstajícím tlakem a vzrůstajícím průtokem je třeba navyšovat výkon ovládací elektrické cívky. Čím je větší tlak či průtok, je síla potřebná k pohybu šoupěte také větší. Tomu pak musí odpovídat výkon ovládací cívky.

Schopnost ovládat záporné tlaky je jistou výhodou, se kterou se setkáváme v aplikacích vakuové techniky. V takovém případě si můžeme dovolit ovládat i větší průtoky.

Elektropneumatické ventily – konstrukce pohybující šoupětem je u těchto ventilů o něco složitější. Jedná se o odlišný způsob, jakým pohybujeme šoupětem. Na přiloženém obrázku vidíme elektropneumatický ventil monostabilní 3/2 a na následujícím obrázku je nakreslený ventil elektropneumatický bistabilní 3/2. Pokud se jedná o další nejčastěji používaný ventil 5/2, je jiná pouze základní konstrukce se šoupětem. Pohyb šoupěte je realizován pomocí jednočinného pneumotoru. Ovládání vzduchu do pneumotoru je řešeno pomocí elektromagnetického ventilu 3/2, který je napájen ze vstupu č.1 ovládaného ventilu.

Elektropneumatické ventily disponují schopností ovládat poměrně velké tlaky při použití velkých průtoků. Rozdíl v ovládání monostabilního a bistabilního ventilu je stejný jako u ventilů elektromagnetických.


 

Výhody elektropneumatických ventilů:

ü  schopnost ovládat velké tlaky

ü  schopnost ovládat velké průtoky

ü  ovládací cívky mají minimální výkon potřebný k ovládání ventilu (minimální zatížení ovládacích obvodů! - nejčastější důvod pro jeho časté používání)

Nevýhody elektropneumatických ventilů:

ü  neschopnost ovládat zpravidla tlaky nižší jak cca 2Bar

ü  problematické použití pro ovládání vakua (nutnost použití externího napájení tlakem)

ü  vyšší složitost konstrukce (zanedbatelný vliv na životnost a spolehlivost)

ü  vyšší cena (samotného ventilu, v celkovém součtu všech ovládacích komponentů vychází celé zařízení levnější)

ü  větší rozměry

Požadujeme-li velkou rychlost pneumotorů a sílu, je potřeba zajistit dostatečný výkon a průtok elektropneumatického ventilu. Bohužel jistou nevýhodou se může zdát nemožnost použít ventil pro nižší tlaky jak cca 2Bar. K přesunu šoupěte, i kdyby ve ventilu nebyl tlak, potřebujeme minimální sílu danou odporem těsnění při pohybu šoupěte. V souvislosti s minimálním ovládaným tlakem souvisí nemožnost ovládat záporné tlaky. (pouze s externím napájením tlaku)

Výběr vhodného ventilu volíme s ohledem na ovládaný pneumatický prvek. Následuje výběr dle systému ovládání ventilu, mechanické či elektrické. Dále pokračujeme podle požadavků na tlak a průtok mezi elektromagnetickou či elektropneumatickou variantou. Na závěr budeme vybírat z principu ovládání, mezi monostabilním a bistabilním ventilem.