Dnešní použití pneumatiky

Stlačený vzduch má své jisté místo jako zdroj energie pro různé pneumatické pohony, řízení a regulace. Stlačený vzduch je tedy použit jako zdroj energie pro různé manipulátory, roboty, výrobní stroje, otevírání dveří v autobusech a mnoho dalších aplikací.

Nejčastěji používáme pneumatických pohonů v aplikacích, kde očekáváme malé až střední síly s velkou rychlostí a frekvencí opakování pohybů. Pneumatický pohon nemusí být, jak by se mohlo zdát, nejen s rotačním pohybem, ale v dnešním průmyslu jde především o přímočaré pneumatické pohony. Takové pneumotory se používají pro pohon různých úchopových hlavic, malých lisů a v mnoha dalších případech, kde očekáváme malé momenty setrvačnosti, rychlé reakce zařízení a rychlosti mechanizmů.

Použití stlačeného vzduchu má značný praktický záběr. Na jedné straně jej můžeme používat nejen v průmyslu u strojů, či ručního pneumatického nářadí, ale na straně druhé třeba v lékařství. Stlačený vzduch zde slouží k měření tlaku nitrooční kapaliny nebo k pohonu zubařského náčiní. V průmyslu, o který nám především jde, jej nacházíme v textilním, dřevozpracujícím, elektrotechnickém, automobilovém průmyslu, ale i v mnoha dalších odvětvích lidské činnosti. Vzhledem k omezenému výkonu v poměru s bezpečností zařízení se s pneumatickými pohony nesetkáváme v těžkém průmyslu. Zde zpravidla nacházíme pro řešení potřebných aplikací hydraulického zařízení.

Při výběru vhodného zdroje energie pro pohony, je kromě znalosti konkrétní aplikace, nutná znalost vlastností stlačeného vzduchu a jednotlivých výhod a nevýhod v porovnání s jinými druhy pohonu. Především srovnáváme tři druhy: pneumatiku, hydrauliku a elektrické pohony.

Vlastnosti stlačeného vzduchu, které nás nejčastěji vedou k jeho použití v průmyslu:

·      Snadný přístup – ve většině podniků je snadno dostupný, zpravidla se nepoužívá jen k pneumatickým pohonům, ale můžeme jej požívat na mnohé další průmyslové aplikace. Například se může jednat o chlazení proudem vzduchu, ofukování nečistot, nafukování pneumatik u automobilů, používání ručního pneumatického nářadí, lakýrnické práce a mnohé další. S použitím pojízdných, či chceme-li mobilních kompresorových stanic, lze dosáhnou i přijatelného použití stlačeného vzduchu i mimo uzavřené objekty.

·      Akumulace skladování nashromážděné energie je velice jednoduché a takřka bezztrátové. Stlačený vzduch se uchovává v tlakových nádobách (vzdušnících). Je tam zaručena jeho okamžitá připravenost na případné použití. Množství stlačeného vzduchu se s plynoucím časem prakticky nemění v tlakové nádobě. Ke ztrátám zde může pouze docházet vlivem úniku stlačeného vzduchu z tlakové nádoby. Zpravidla k němu dochází okolo těsnění, kolem ventilů, atd. Jako příklad lze uvést kolo u automobilu. Jak často kontrolujeme tlak a kolik vzduchu je zapotřebí na dofouknutí pneumatik při jejich používání? Za předpokladu, že máme vše v pořádku, je dofukování pneumatik takřka nepotřebné.

·      Konstrukce pneumatických prvků – je jednoduchá, lze snadno sestavovat jednoduchá zařízení až po složité manipulační a výrobní linky. Konstrukce pneumatických pohonů umožňuje jejich aplikaci nejen jako pohonů, ale díky rozličným konstrukcím a vlastnostem je můžeme často použít i jako konstrukční součást samotných strojů.

·      Ovládání tlaku a průtoku – regulace tlaku souvisí s výkonem pneumotorů. Hodnota tlaku působící na pohyblivou plochu v pneumotoru, respektive s její plochou, je přímo úměrný výstupní síle. Regulaci můžeme provádět velice jednoduše s použitím regulátoru tlaku, zvaného redukční ventil. Rychlosti pohybů provádíme s regulací průtoku vzduchu. Jedná se o velice jednoduchý až primitivní způsob. Zde používáme škrtící ventil, jeho princip spočívá v přiškrcení průtoku proudícího vzduchu. Lze ho jednoduše přirovnat k manipulaci v domácnosti s „kohoutkem na vodu“. Také máme možnost si s jeho pomocí regulovat průtok vody.

·      Životnost – pneumatické pohony značně převyšují svou životností a minimální údržbou jiné druhy pohonů, především elektrické. Snadno odolávají nepříznivému prostředí, jako je například prašné, vlhké, horké či studené prostředí, kyselé či agresivní výpary v okolí pneumotoru. Předpokladem takového použití je nutnost napájet zařízení kvalitním stlačeným vzduchem. To znamená, nejen dostatečné množství a tlak, ale i jeho mechanickou a chemickou čistotu. Zbavení stlačeného vzduchu od přebytečné vodní páry, vody a oleje z kompresorové stanice. U některých druhů pohonů je vyžadováno přidávání do stlačeného vzduchu určité množství oleje, potřebného k mazání pohyblivých částí zařízení.

·      Ekologie – použití stlačeného vzduchu je při správném filtrování vyfukovaného (spotřebovaného) vzduchu, který ještě může obsahovat zbytky oleje, naprosto šetrné k životnímu prostředí. Vyfukován je pouze čistý vzduch, který na počátku celého procesu použití byl nasán z atmosféry do kompresorové stanice.

·      Bezpečnost -  pneumatické pohony se během svého pohybu nikterak nezahřívají, což se nedá říci o elektromotorech. Je tedy možné je snadno a bezpečně aplikovat v prostředích s nebezpečím výbuchu či požáru. V případě přetížení pneumatického pohonu se nic neděje. Dojde pouze k jeho setrvání v dané poloze s neomezenou dobou, tedy dokud jej neuvolníme, aniž by došlo k jakékoliv újmě na zařízení, či byla ohrožena bezpečnost okolí. Možnost přetížení obzvláště oceníme v konstrukci a jednoduchém ovládání mnohých úchopových hlavic. U ručního pneumatického zařízení nehrozí poškození nářadí i v případě hrubého zacházení. Při extrémním zatížení elektrického nářadí hrozí značné riziko jeho nevratného poškození (elektromotor může začít i hořet). U pneumatického nářadí dojde k jeho zastavení bez jakéhokoliv poškození.

·      Akcelerace – rozpínavost stlačeného vzduchu je jeho základní vlastnost. A právě rychlost rozpínání vzduchu ve spojení s nízkou hmotností pohyblivých částí pneumotoru umožňuje značné zrychlení a následné rychlosti pneumotoru.

Výhody a nevýhody pneumatických pohonů v porovnání s ostatními druhy pohonů:

Pneumatické pohony:

+     Možnost rozvodu vzduchu na vzdálenosti řádově stovek metrů

+     Nepotřebuje zpětné odvádění, vzduch je zpravidla vyfukován přímo v zařízení

+     Rychlé pohyby a velká akcelerace

+     Snadná regulace rychlosti

+     Snadná regulace výkonu (síly)

+     Jednoduchá konstrukce pneumatických pohonů

-     Omezená síla

-     Problematika s plynulostí pohybu při nízkých rychlostech pohybu

-     U přímočarých pohonů je problematické zastavení mimo krajní polohy, nízká přesnost

Hydraulické pohony:

+     Velké výkony (síla), dané vyššími tlaky v použité kapalině

+     Nestlačitelnost kapalin (oleje)

+     Možnost pomalých a plynulých pohybů

+     Zastavení pohybu mimo krajní polohy je jednoduché a relativně přesné

+     Jednoduchá konstrukce hydraulických pohonů

-     Menší průtoky

-     Potřebná složitější regulace (především tlaků)

-     Vzniklé netěsnosti=únik kapaliny

-     Krátké vzdálenosti rozvodu hydraulického tlaku, zpravidla v desítkách metrů

Elektrické pohony:

+     Vysoká účinnost

+     Vhodné aplikace především u rotačních pohybů

+     Jednoduchost použití s ohledem na potřebný zdroj energie

+     U přímočarých pohybů, velká přesnost zastavení  mimo krajní polohy

-     Složitější řízení a regulace rychlosti

-     Nutnost ochrany před přetížením

-     Problematická konstrukce přímočarých pohonů